Career,  Mompreneur,  Motivasi

7 Perkara Perlu Dielak Supaya Hidup Tidak Gagal

Kadang kala kita hairan dan buntu apabila semua yang kita rancang atau yang kita harapkan tidak berlaku. Kecewa dan mudah putus asa, merasakan diri sendiri seorang yang “loser”. Selalu bermonolog “Orang lain boleh berjaya kenapa aku tidak?”. Disini saya akan kongsikan 7 perkara perlu dielak untuk tidak gagal. Sedar atau tidak, kita kadang-kadang melakukan 7 perkara ini. Saya sendiri melakukan perkara ini juga suatu ketika dahulu, semasa diri masih naif.

7 Perkara Perlu Dielak

1. Membiarkan orang lain membuat keputusan bagi diri anda

It’s very important that you make your own decision about what you are. Therefore you’re responsible for your actions, so you don’t blame other people.

Prince William

2. Menyalahkan orang lain bagi setiap tindakan yang anda sendiri ataupun orang lain tetapkan

Menurut artikel dari Psychology Today, terdapat 5 sebab mengapa manusia sering memainkan “blaming game”. Antaranya adalah kerana dengan menyalahkan orang lain, ianya merupakan mekanisma pertahanan diri yang hebat.

Akan tetapi tidak seperti game yang lain, blaming game adalah sejenis permainan yang lebih banyak kita main, ianya lebih merugikan diri sendiri.

3. Merungut dan tidak bersyukur

Bersyukur memberi banyak kesan positif didalam hidup kita

β€œDan jika kamu sekalian bersyukur atas nikmat yang Aku berikan, maka niscaya akan Aku tambah nikmat-Ku untukmu..”

(Ibrahim:7)

Be thankful for what you have; you’ll end up having more. If you concentrate on what you don’t have, you will never, ever have enough

Oprah Winfrey

4. Menangguh-nangguh, beralasan dan tidak merancang

Menurut kajian didalam bidang psikologi, sifat menangguh-nangguh dan beralasan mendatangkan kesan negatif seperti permasalahan dalam diri, yang mengundang kepada masalah kesihatan seperti insomnia, sistem imun, 
gastrointestinal disturbances (masalah didalam perut) dan juga permasalahan sosial seperti hubungan personal dan juga kerja berpasukan ditempat kerja.

5. Sentiasa mencari jalan mudah dan tidak percaya untuk berkerja keras

Great things never came from comfort zone

Jangan berputus asa, kejayaan itu mengambil masa!

6. Percaya dan bergantung hanya pada manusia dan bukan pada Allah

He always knows best. Sebagai seorang muslim, kita perlu sentiasa usaha, doa dan tawakkal. 

Pertolongan itu datang melalui berbagai cara. Oleh itu, perlu sentiasa bersifat optimis

Thinking positively encourages optimistic people to think more broadly which in turn allows them to be flexible and open to new ideas. They can move on more quickly and to better quality ideas. 

Utpal Dholakia

7. Sangat mengambil kisah pandangan orang lain dan menjadi “people pleaser”

Terkadang, didalam beberapa situasi, adalah lebih baik untuk kita “walk away” dari situasi itu untuk kebaikan jangka panjang.

Percaya atau tidak, 7 tip ini banyak membantu membentuk mindset saya untuk menjalani kehidupan yang lebih teratur, redha dan tenang.

Ianya memerlukan kesabaran, konsistensi dan keyakinan bahawa tip ini dapat memberikan kesan jangka panjang yang positif didalam “life style” anda.

Semoga ianya bermanfaat untuk anda juga. Selamat berjaya!

A passionate mompreneur & momblogger. Owner of Simply Adorable Muslimah Style (an enterprise company for Muslimin & muslimah basic clothing). Have a Master Degree of Science in Mechanical Engineering. Someone who love technology, systematic management and networking. Will only recommend things that I'm satisfied with.

31 Comments

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: